Szanowni Państwo,
mając na względzie bezpieczeństwo klientów oraz konieczność informowania o zagrożeniach oraz ochrony przed niebezpieczeństwami w świecie cyfrowym, w załączeniu przekazujemy informację odnoszącą się do prób wyłudzenia danych osobowych oraz danych kart płatniczych od ich użytkowników za pośrednictwem fałszywych SMS-ów.
Jest to aktualnie jedna z najczęściej występujących metod ataków, które nasiliły się w okresie przedświątecznym.
Przypominamy! Bezpieczeństwo Twoich środków zależy głównie od Ciebie.
Opis działania cyberprzestępców:
Schemat działania cyberoszustów opiera się na masowej wysyłce wiadomości SMS z informacją o rzekomych problemach z dostarczeniem przesyłki. Najczęściej przestępcy podszywają się pod wizerunki najbardziej rozpoznawalnych dostawców usług, np.: Poczty Polskiej, InPost, UPS, DHL itp., aby wzbudzić w swoich potencjalnych ofiarach możliwie jak największe zaufanie. Starają się nakłonić odbiorców wiadomości do uzupełnienia danych na fałszywej stronie internetowej, do której prowadzi link zawarty w SMS-ie.
Poniżej zaprezentowano przykładowe, fałszywe wiadomości SMS:
W jaki sposób chronić się przed tego typu cyberatakami?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanego SMS-a, należy skontaktować się bezpośrednio z firmą lub instytucją, którą ma reprezentować nadawca. Należy użyć oficjalnego numeru telefonu lub adresu e-mail z oryginalnej strony internetowej, nie należy korzystać z danych podanych w SMS-ie.
Jeśli Klient podał dane kart płatniczych lub bankowości internetowej na fałszywej stronie, należy skontaktować się z Bankiem!